La dugnaden være for Gjerdrum

Jeg ser på Nyhetene om raset i Gjerdrum hvor nå politiet har lagt vekk håpet om å finne overlevende. Ti mennesker døde, hjemme hos seg selv. Tre av de er fortsatt savnet, og familien sitter igjen. Fortsatt med håp, men samtidig med en enorm sorg fordi de skjønner hvilken beskjed de vil få.

Ti mennesker døde så plutselig, I de tryggeste omgivelser man kan ha. I løpet av en natt så ble livet snudd på hodet for så mange mennesker. Hele familier er  plutselig revet bort, på en utrolig brutal måte som er vanskelig å forstå, og vanskelig å ta innover seg.

Samtidig så er det oppdaget ett tilfelle av Corona  på hotellet de evakuerte bor på nå. Det er testing av mennesker i sorg, og flytting atter en gang. Folk må bo hos hverandre, og det gjør det vanskelig for mange av de å overholde Covid19- restriksjonene. Folk får ikke gått i begravelser til mennesker de har vært glad i, og mange må sørge alene. Smitten sprer seg i samfunnet overalt, og gjør at vi fortsatt må overholde anbefalinger og restriksjoner.

Kanskje det vi gjør nå, med å holde oss hjemme, skal være vårt bidrag til Gjerdrum også? Kanskje resten av Norge kan prøve å senke smitten så de kan konsentrere seg om å holde hodet over vannet akkurat nå. Når jeg tenker på sorgen de mange går igjennom, så blir mine problemer og min sutring over sosiale nedstenginger, så ufattelig små. Det blir så ubetydelig  og om det kan hjelpe noen- så skal jeg gjøre det jeg blir bedt om.

Det siste de trenger der nå, er mer smitte- mer Corona.

La oss ha den dugnaden her nå sånn at de som sørger nå, kan få en klem. De ha en klem. For å komme seg gjennom de neste dagene, ukene og månedene så må de ha mennesker rundt seg. Ingen klarer en sorg som det alene.

Og vi andre, som lever våre liv tilnærmet normalt- vi klarer det her litt til. Vi klarer å ikke samles, eller feste. Vi klarer det om vi vil. Og for Gjerdrum sin del, så bør vi alle gjøre en ekstra innsats nå. Ingen samlinger i menigheter eller Bingo.  Bruk munnbind, hold avstand og bruk sunn fornuft. Litt til.

VÆR HJEMME

La oss vise de som sørger at vi bryr oss. Det er ikke mye vi kan gjøre, men det her- det kan vi gjøre.

La oss sammen prøve å få ned smitten nå, så Gjerdrum folket kan konsentrere seg om det de absolutt må, og som de ikke har noe annet valg enn å stå i.

Jeg tenner et lys for de som er døde, for de som er igjen og for alle som lider under denne katastrofen.

Så skal jeg holde meg hjemme, og være litt ekstra takknemlig  for det jeg faktisk har i livet mitt <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg