La meg være meg !

Vær så snill, la meg få være meg. For jeg skjønner ikke helt hva jeg gjør som er så ille, at du må stemme mot at jeg kan være meg.

Jeg skjønner ikke behovet ditt for å måtte sende meg meldinger, sinte meldinger om hvor mye galt jeg gjør ved å være lesbisk. Og attpåtil offentlig.

Det er for mange det verste tenkelige, og jeg blir jo fortsatt forundret over alt hatet.  Over all uvitenheten. For jeg tenker det handler om det. Det handler om mennesker som tror jeg er smittsom , og som er redd for budskapet jeg sender ut. Budskapet om at det er greit å være seg selv.

Det siste er at jeg sprer reklame om å være lesbisk. Og tenk om noen biter på?

Noen sender meg meldinger og sier at det snart ikke vil være barn igjen i verden om alle gjør som meg. Andre sender dommedagsprofetier, med ønske om å frelse meg fra den evige synden. Noen kristne, jeg kaller dem ekstreme, danner egne partier og grupper med et mål alene- og få bort homofilien fra Norge.

Og jeg klarer ikke skjønne det behovet. For det er ikke verre enn kjærlighet. Kjærlighet mellom mennesker. Kjærlighet som ikke skader noen, og som absolutt ikke burde plage noen.

Skeiv ungdom lanserer i disse dager en kampanje mot konverteringsterapi, og har kalt den #lamegværemeg. Og det er så viktig. Det er så utrolig viktig å kunne få være seg selv.

Det å hele tiden høre at du kan fikses på, og forandres – det gjør noe med mennesker. Det å få høre at følelsene du har , ikke passer inn eller er akseptabelt, det gjør noe med oss.

Konverteringsterapi ( homoterapi) skaper en arena for mobbing , og det skaper en arena for intoleranse og hat. Det sendes ut en beskjed om at den jeg er, det er ikke bra nok. Men bra nok for hvem ? For jeg har det bra, og da skulle jeg ønske at du lot meg få ha det bra.

Jeg har ingen ønske om å presse følelser tilbake fordi du skal være fornøyd og fordi du da tror jeg kommer til himmelen.

For hva betyr det å komme til himmelen når jeg er død, om det skal være et helvete å leve?

Jeg tror på kjærligheten, og jeg tror på å være snill mot hverandre, god mot hverandre og å bry seg om hverandre . Uansett ulikheter, legninger og rase. Og det bør jo ikke være verre enn å behandle hverandre med respekt. Tåle og akseptere at ikke alle er like, og at det er det som gjør verden vår så unik.

FN har bedt alle land forby konverteringsterapi, og mange land har gjort det, men Norge er ennå ikke en av de. Forslaget ligger fortsatt på vent. Derfor er den kampanjen her til skeiv ungdom så utrolig viktig.

#LaMegVæreMeg.

For jeg holder skjønner du, og jeg er bra nok som jeg er. Selv om jeg er lesbisk !

 

 

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg