Nå er tålmodigheten snart slutt…

Arroganse hører ikke hjemme i et system som er lagd for å hjelpe folk. Jeg leser nok en gang det som står i avisa om Nav Fredrikstad, og jeg grøsser mens jeg leser. Det er lett å lese det, og glemme det, om man ikke selv er berørt og avhengig av det systemet. Det kan leses i Fredrikstad blad og Demokraten.

Det handler om at fylkesmannen har funnet grove feil i behandlingen av søknader hos Nav Fredrikstad.

Nav lederen sier i dag til Fredrikstad blad ; “Feilene fylkesmannen har funnet har ikke gitt økonomiske konsekvenser for folk ” Og alt har skjedd før mars.

Vel, kjære leder av Nav Fredrikstad. Nå skal jeg fortelle deg noe. Jeg er oppi i et nav kaos nå, og jeg er på 6 uka i påvente av sosialstønad. Maks er fire ettersom jeg leste. Forrige uke så ringte det meg en dame og sa hun tilfeldigvis “fant” søknaden min, og sa jeg hadde blitt litt borte på alle avdelinger. Jeg takket for at hun ringte og hun skulle ringe meg tilbake senest onsdag. I dag er det fredag. Og det er gjengangeren for de siste tre månedene.

AAP klage har jeg inne, og personen som behandler den har sagt de siste fire ukene at hun skal prøve å gjøre ferdig den uka. Og neste, og neste…  Men så har vist alle nav ansatte blitt pålagt å ta ferie …

Jo, kjære Nav leder, det går utover mennesker.

JEG er et menneske, jeg har barn og det går mot jul. Og jeg skal vedde huet mitt på at jeg ikke er den eneste som sitter fanga i et håpløst system, som en kasteball fra budsjett til budsjett. For ingen vil bruke sitt eget budsjett. Ingen ser at vi er mennesker, kanskje det er derfor du kan bruke den strofa. For det føles sånn. Det føles som jeg er en klamp om foten deres, når dere faktisk er ansatt til å behandle saken min.

Jeg har vært hyggelig hver eneste gang i telefonen, fordi jeg har hatt troa på at det løser seg. Jeg har hatt troa på at dere gjør det dere skal og i det minste det dere sier dere skal gjøre. Men når jeg legger på så er jeg på gråten, hver gang.

Men nå er tålmodigheten min slutt, og på vegne av meg selv og antagelig så utrolig mange flere, så ber jeg dere tenke over om dere er i riktig jobb. Dere som mister søknader og papirer, dere som ikke ringer opp når dere skal, dere som ser på oss som kun papirer og til lederen av Nav Fredrikstad. Kanskje det ikke er mennesker dere skal jobbe med !

Jeg er lei av unnskyldninger, jeg er lei av at nav ansatte legger skylden på hverandre, jeg er lei av pålagt ferie og omplasseringer i en korona tid. Jeg er dritt lei ! Og jeg er så utrolig lei av at dere alle føler et behov for å gi meg unnskyldning på unnskyldning. Det holder ikke lenger. En unnskyldning betaler ikke husleia mi!

Å lese at deres feil ikke berører mennesker, det opprører meg mer enn jeg klarer å si. Som leder av en Nav avdeling så har du et enormt ansvar. Du er med på å bestemme livet til mange sårbare mennesker i utgangspunktet.  Og å komme med en så bastant uttalelse, det gjør meg så sint.

Jeg er heldig, jeg er sterk psykisk og jeg har familie og venner som støtter og hjelper meg i en ellers vanskelig tid med sykdom og uten lønn. Og jeg håper av hele mitt hjerte, at jeg er ute av Nav systemet så fort som mulig. For det her ? Det er et helvete !

Og hvis Nav leder Lise Mette Paulsen vil ha mer informasjon, så er det bare å ta kontakt.

 

 

4 kommentarer
    1. Er vel på tide må at du får advokat p din sak hos NAV. Du har vel kanskje krav på fri rettshjelp? Ingen skulle oppleve alt dette du har erfart. Føler så med deg og ønsker virkelig at noen kan ta grep om dette systemet. Det er jo helt umenneskelig. Hvordan ansatte er det egentlig på disse kontorene? Det er på høy tid å granske ALT i dette systemet.

    2. Lang historie kort men du skal få et godt tips ut ifra historien. Julen 2018 var jeg under karenstiden og da sosialhjelp. Gikk tom før jul og 13 desember leverer jeg en søknad om nødhjelp til mat. Det var da kritisk. Jeg la med fyldig tekst og all nødvendig dokumentasjon og fremla også at alle pengene var gått til normale faste utgifter.. Jeg bor alene i en by 50 mil fra venner og familie. (kom hit som student) så de var klar over at jeg bodde alene og hadde det tøft økonomisk. En søknad om nødhjelp til mat forplikter de ifølge loven besvare innen 3 DAGER. Uansett utfall. Alle mennesker som ber om hjelp i nød skal svares. Udiskutabelt. Min “veileder” ved sosialkontoret svarte 8 dager ETTER jul !!!! 8 januar svarte de med avslag! Så avslag over 3 uker etter nødrett, og det før jul, erre mulig. Jeg fikk solgt private eiendeler som jeg motvillig ga fra meg, billig. Men så klaget jeg, det ble selvsagt argumentert bort i arbeidspress osv. Jeg forlangte innsyn, men nå kommer vi til tipset…ikke normalt dokumentinnsyn men innsyn i dokumentlogger, hvem har sett på dine dokumenter. Det kan faktisk hvem som helst gjøre når som helst. Men svært få vet om det og jeg tror mange møter motstand på veien og gir opp. Jeg ga meg ikke og fikk loggene. Da fant jeg ut at min hardt arbeidende veileder hadde ikke åpnet noen av mine dokumenter fra 5 nov til 8 jan. Så bruk logger, studer tidspunkter og se hvordan det stemmer med deres uttalelser, spesielt på hva de hevder de vet osv. Hvis du har en logg som de ikke vet at du ser (de får ikke vite om det, hvorfor skal de det ?) da kan du dokumentere løgner. Så tipset er , be om logger, bruk dem, sammenlign med sakspapirer og finn uregelmessigheter.

      1. Oi det var et godt tips. Jeg aner jo egentlig ikke hva jeg rett til å se eller ikke. Tusen takk <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg