Mangfoldet er både du og jeg

Det har vært en hektisk uke, og det er godt med fredag. At det regner litt nå, er nesten bare en bonus til å bare innta sofaen med god samvittighet etter en liten tur.

Den uka her har det vært mye fokus på barn og unge. Som regel så er det eldre skeive som er det jeg snakker mest om,  men det bør ikke være alle eller ingen. Og jeg får mange meldinger fra foreldre som ikke ønsker at barna skal lære om mangfold på skolen. Og det skremmer meg.. For det sitter barn og unge rundt, som trenger å få høre at de holder. At den de er, er så bra.

Vi lever i en tid hvor det stadig blir litt enklere å være seg selv. Det er enklere å elske den man elsker. Samtidig lever vi i en tid hvor det også virker enklere å mislike og fordømme hverandre. Veien til å skrive noen ord, gjemt bak et tastatur er kortere. Veien til å fortelle andre hvem de skal være og hvordan de skal oppføre seg, er kort.

Veien til å føle seg mindre verdt, er kort.

Veien til å finne tilhørighet blant mennesker som ikke vil deg vel, er kort.

Å være ungdom har aldri vært lett. Det er mye som foregår mens man vokser opp, og en lærer av ungene mine sa en gang- man må passe seg mens man er under ombygging, for det er så mange som vil du skal mene som de gjør. Det er mange som vil at du skal være som de er.

Guttene mine hører innimellom at jevnaldrende leser bloggen min, og det er så koselig å høre. Og jeg håper dem leser- virkelig ser ordene, når jeg sier at DU ER BRA NOK. Vi trenger alle å bli sett og hørt, og verdsatt og akseptert- som den vi er. Og kanskje ekstra spesielt i ungdomstiden. Det handler ikke om du er hetero eller skeiv- det handler om at DU er BRA NOK akkurat som den du er.

Mens man vokser, og kanskje sliter med å finne seg selv, være seg selv, så er det ingenting som er viktigere enn å bli elsket ubetinget og bli akseptert som den man er.

Så mens så mange barn og ungdom tar sommerferie, kanskje vi foreldre og venner skal ta en ekstra prat med dem. For det er noe med å si ting høyt. Det er greit å være hetero eller skeiv. Det er greit om du er han, hen eller hun. Det er greit om du er forelska i Anne eller Kåre. Det er greit at du er deg selv. Det er greit om du vet, og det er greit om du ikke vet.

For det aller viktigste er ikke å gå ut med en sekser i alle fag, det aller viktigste vi kan ha i livet- er følelsen av å være bra nok. Det er å bry seg om hverandre, akseptere hverandre, være snill mot hverandre- og å akseptere det man kanskje ikke alltid forstår.

Jeg håper dere alle får en fin sommerferie, og jeg håper dere vokser til å være dere selv. For det holder- i massevis <3  God sommer.

 

 

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg