Misunnelse er en rar ting

Jeg er jo ikke den som leser noe særlig med blogger, men jeg prøver jo å følge litt med. Kokkejævel sin digger jeg. Jeg liker å lese bloggen hans fordi han er voksen, har humor og skildrer hverdagslivet på en ekte måte. Pluss at det er noen gode oppskrifter innimellom. Den beste hittils lagde han etter forespørsel fra meg, og tilslørte homsegutter slo ann.

Jeg har jo fått med meg det som har vært de siste dager, hvor kokkejævel framsnakker bloggen til Aud Marit, og det syns jeg var en fin ting å gjøre. Det er fint å framsnakke hverandre og å bry oss om hverandre. Likevel ser jeg mye misunnelse blant andre, og det undrer meg litt.

Hvorfor er mennesker så dårlig på å ønske hverandre godt ? Unne hverandre den gleden når det går godt for andre? Det her var en ting fra kokkejævel som bare strålte godhet og varme, og det var en fin ting. Det er en fin ting når noen hjelper hverandre opp.

Mange mener jeg er litt i overkant naiv som mener at vi trenger å være snillere mot hverandre. Jeg har fått en del meldinger om at så enkelt er det ikke, og at det er for naivt å tenke at verden blir bedre hvis vi bare er litt snillere mot hverandre.

Men jeg mener det. Jeg mener med hele mitt hjerte, at med mer respekt for hverandre og mer åpenhet, og å være snille, så kan verden bli et varmere sted. Jeg syns det er så mye unødvendig ting å bruke livet på. Mye irritasjon, mye hat og mye misunnelse. Det kommer ingen til gode. Ikke den som hater eller misunner heller. Janteloven lever i beste velgående.

Jeg har vel aldri hatt noe sterkere mål i livet enn jeg har nå med bloggen og med foredrag. Og tilbakemeldingene og historiene jeg får bekrefter at det her er riktig. Jeg vil bidra til mer åpenhet, synliggjøring og jeg vil bidra til å sette i gang noen tankeprosesser rundt om. For av og til er det enkle ofte det beste, og det kan være at ting ikke er så vanskelig som det i utgangspunktet føltes ut som. Det kan hende det er lettere å være snill enn man tror. Og jeg tror det blir følger av det.

Jeg tror virkelig at godhet skaper godhet, og at hat skaper mer hat.

Kjærligheten har forsvunnet litt

Så jeg tenker at flere skulle gjort som kokkejævel, og framsnakke hverandre litt. Jeg skal i allefall ta det med meg, for å være snill mot andre mennesker, det bør vi alle kanskje være oftere. Både i ord og i handlinger.

Ha en flott søndag, og vær snille mot hverandre. Livet blir så mye bedre da <3

4 kommentarer
    1. Du har så rett. Verden blir et bedre sted når folk er snillere mot hverandre og aksepterer at vi er ulike, og at ulikhet er det som gjør livet blomstrende og spennende.
      Hvis alle var helt uniforme, ville verden blitt temmelig grå.
      Vær hyggelige og snille, alle sammen, og gjør verden bedre. Alle kan gjøre litt.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg