Når livet slår deg ned

Så kommer du deg opp igjen.

Når dagene er mørke, så vil de bli lysere igjen. Sikkert mange som syns er en teit klisje, og for den som er nede i mørket- så høres det håpløst ut. Og det høres sikkert enkelt ut å si.

Men det blir som oftest bedre.

Jeg har jo noen erfaringer opp igjennom årene, som har forma meg til den jeg er i dag. Samtidig så velger jeg hver dag at noen ting vil jeg ikke ha i bagasjen, og gjør mitt for å bryte gamle mønstre.

Jeg har alltid vært en lukket person, med en god mur rundt meg. Jeg har vært den blide og omtenksomme og positive jenta. Utad. Men jeg har hatt, og har fortsatt, vanskeligheter med å slippe folk helt helt inn.

Inn i det varmeste rommet i hjertet. Jeg øver på det, og jeg øver på å være åpen. Og for hvert innlegg jeg legger ut om så personlige ting, så er det en helt vanvittig respons- og jeg skjønner at det er en greie som mange av oss sliter med. Også er det så utrolig deilig å være åpen om noen vanskelige ting. Det er egentlig ganske befriende.

Jeg tror på åpenhet og ærlighet, og jeg tror ting er lettere om vi orker å dele det med noen. Og jeg begynner virkelig å skjønne selv også hvor  godt det gjør.

Jeg jobber med saken, og noen har klart det. Bortsett fra ungene mine, så er det noen mennesker som jeg stoler helt hundre prosent på- og som har klart å nå igjennom alt jeg har bygga i 42 år. Og det er jeg glad for. Jeg er glad for at det blir mindre og mindre skummelt å slippe opp, og jeg er glad for at noen ser det og vil se helt innerst- hvem jeg er.

Jeg skulle gjerne fortalt til Hege 14 år, at livet kan bli vanskelig, men også veldig fint. Jeg skulle ønske jeg kunne fortalt henne at det aller viktigste er hvordan du har det med deg selv, og at du setter deg selv høyt nok til å ha det bra. Jeg tror Hege 14 år hadde trengt å høre at ho er bra nok, og at følelsene ho da begynte å føle- var riktig. ‘

Jeg skulle fortalt at det er ganske digg å være voksen, og at det å bli trygg i seg selv er noe av det viktigste man kan gjøre for seg selv. Jeg skulle sagt at det er sunt å være lei seg innimellom, det betyr ikke at du knekker sammen av den grunn. Det er greit å la andre se noe enn den smilende Hege også.

Det er helt greit å ta vare på seg selv. Det er faktisk utrolig viktig!

For du er viktig 

Det skulle jeg gjerne fortalt til meg selv som ung, og til alle andre unge mennesker. Ikke sikkert det hadde nådd inn, men hører du noe mange nok ganger- så tror man kanskje på det til slutt.

Vi har en ungdom nå som også sliter i det pandemi helvetet som aldri tar en ende. Vi har en ungdom som har et press til å gjøre det bra på alle kanter. Det er en boks som alle ungdom skal passe inn i, med bra utseende- gode venner- gode karakterer for å sikre en god fremtid.

Det er en boks som skal romme idrett, fritidsaktiviteter og venner, og helst en jobb ved siden av studiene.  Men oppi den boksen så bør det også være plass til en ting til. Og det er “meg selv”.

Vi som voksne bør begynne å forvente at ungene våre skal bli seg selv, få være seg selv, og vi bør ta takhøyde for at ikke det er sikkert den planen vi hadde for dem, blir noe av. Fordi de er seg selv- og det skal holde det. Det er ikke sikkert det som vi tenker er best for dem, gjør dem lykkelig.

Jeg skulle ønske jeg kunne fortelle ungdommen vår.. at de er bra nok.

Og det bør vi kanskje gjøre, om og om igjen.

Fordi når livet da kommer med sine tøffe dager, så har de en helt annen trygghet til å takle ting, og til å komme seg på fote igjen.

Og fordi de fortjener å være seg selv. Det holder det- i massevis <3

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg