Nei til skoleuniform!! Ja til mangfold.

Og ikke fordi jeg ikke tenker det kunne gjort noe godt, men fordi jeg tenker at det kan føre til at mange som føler seg utenfor allerede, ville følt seg enda mer utenfor. 

Her er jeg fullstendig enig med Trine Skei Grande , og her kommer noen tanker om hvorfor.

Vi mennesker er i mange kategorier og ulike raser og legninger. Noen bærer hijab, noen jenter kler seg i maskuline klær og gutter i feminine. Og det har vi heldigvis lov til. Ta ikke fra ungdommen det. Det snakkes om frihetsfølelse, og at ungene godt kan ha mindre av det, men ikke på denne måten. Demp det heller med å ikke kjøp de dyreste klærne. Det er vi som foreldre som har ansvar, og vi som betaler. Her kan det gjøres mye. 

For ved å tvinge alle jenter til å gå i skjørt, eller å være den eneste som må søke om å gå i bukse… Jeg grøsser av tanken. 

Barne og ungdomstiden er ofte en tid hvor mange prøver å finne seg selv. Og i det inkluderer det klesstil og ulike hårfarger etc. Det er en viktig del av det å bli voksen. Og den friheten skal man ha. Vi har mange som sliter psykisk og det er, tro det eller ei, mange i Norge i dag som ikke tør å stå fram som lesbisk eller homofil. Å tvinge en som ikke er komfortabel selv med hvem han/hun er til å gå i en spesiell type klær syns jeg er vondt å tenke på. Det kan føles som et overgrep, og det forsvinner en grunnleggende rettighet til å få være seg selv.

Vi har et mangfold vi skal ta vare på , og som vi skal støtte og hylle. Det skal være lov å være seg selv, og det skal være lov å prøve seg fram for å finne sin personlighet. Klesstilen er mange ganger en stor del av hvem man er.

Jeg skjønner altså tanken angående klespress, men jeg er så imot skoleuniform. Nettopp pga alle de som dette vil være helt forferdelig for. Og vi skal ikke dempe mangfoldet. Klespress tør jeg påstå det er vi voksne som skaper. Vi må si nei, og vi må lære barna våre hva som er det viktige her i livet. Om de spiser first price mat eller går i klær fra Hennes og Mauritz…( Som for øvrig mine barn gjør), det har ingenting å si. Det er altfor enkelt å tro at en skoleuniform skal forandre alt. 

Det er hjemme verdiene kommer fra! 

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg