Sterk til man ikke er sterk lenger

Og er det så mye å stå etter, det å skulle være så sterk ?

Jeg har alltid blitt fortalt at jeg er sterk, og at jeg tåler det meste. At jeg står på beina uansett. Noen har sagt at de kan fortelle meg det meste, fordi jeg er så sterk .Men hva mener man egentlig med det? Det å være sterk?

Jeg tror vel mer jeg har vært litt hard enn sterk kanskje ? Jeg har ikke latt ting få lov til å gå inn på meg, og det er vel kanskje det motsatte av sterk tror jeg. Jeg er altfor redd for å være sårbar, for redd til å slippe folk inn. Helt inn. Da får jeg en sånn beskyttelsegreie som antagelig gjør at jeg virker sterk. Men jeg er jo ikke det, ikke mer enn andre tror jeg.

Jeg har en evne til å gripe det gode i livet, jeg er takknemlig for mye, og det er ikke så mye som skal til for å gjøre meg glad. Jeg liker å være glad. Jeg liker å ha det bra, og jeg setter pris på fine stunder og gode dager- enten med meg selv eller med andre.

Så er jeg blitt flinkere til å luke litt i eget liv, luke vekk noe av det som ikke gjør meg bra, eller som gjør at jeg ikke er glad.  Blitt flinkere til å unne meg de stundene som gjør meg bra. Og det er kanskje noe som kommer litt med alderen.. og tryggheten man får i seg selv etterhvert.

For det er ikke sånn at sterk er et valg for meg hele tiden, jeg skulle heller ha våget å være svak litt mer tror jeg. For meg så er ikke det å være svak og sårbar noe negativt, det betyr styrke det- å kunne slippe følelser løs.

Det betyr at du tør å stole på noen, og at du tør å vise dem hvordan du har det. Det betyr at du har mennesker i ditt liv som du er trygg på. Så er det noe å tenke på for oss alle- vi er bare mennesker. Med alle følelser det innebærer, der er vi ganske like.

Jeg har fått mange meldinger de årene her, hvor flere ofte skriver; Jeg er for svak.. Men tenk bare å si det da, det å si at det her våger jeg ikke eller det her syns jeg er skummelt. Nå er jeg redd, eller nå er jeg lei meg…

Det å våge å være sårbar- det er modig det! Og da er kanskje veien kortere til å si at man trenger litt hjelp også?

Så er det vel litt som Trygve Skaug sier her ;

 

5 kommentarer
    1. Første gang jeg leser bloggen din,og det blir definitivt ikke den siste.Takk for flott innlegg og banget kloke ord.Ønsker deg en fin dag videre enten du føler deg sterk eller svak,du er like mye verdt uansett.🌻🌻🌻🌻🌼🌼🌼

    2. Første gang jeg leser bloggen din,og det blir definitivt ikke den siste.Takk for flott innlegg og banget kloke ord.Ønsker deg en fin dag videre enten du føler deg sterk eller svak,du er like mye verdt uansett.🌻🌻🌻🌻🌼🌼🌼

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg