Tro eller hjernevasking?

Mens jeg sitter her litt i ingenmannsland og venter på omplassering og venter på at nav skal finne ut hva jeg skal søke på, og venter på noe lønn, så ser jeg på brennpunkt og dagens er om Smiths venner.

Og jeg tenker at for å få inn noen penger så burde jeg kanskje starta en sekt? Heges lille rom .. En sekt for homofile og lesbiske og transpersoner. For svarte og gule og grønne og hvite. En sekt med alle mennesker, nettopp fordi alle er like mye verdt. Det hadde vært noe ..Og tydeligvis lønnsomt ..

Det er mye med sekter som forundrer meg, og det som går igjen er penger- penger og penger. Gi for å bli frisk, gi for å vise at du tror . Gi og gi litt til. Er du fortsatt syk, så gir du ikke nok. Du kommer til helvete for å synde, og å ha seksuell lyst er blant annet å synde.

Men hva med å gjøre seg rik på å lure folk da ? Bør ikke det være en synd ? Mer enn seksuell lyst, som er noe vi er født med og som er en del av å være menneske.

De jubler i møter over at millionene renner inn, til og med barn blir oppfordret til å gi. Det er laget en egen sparebøsse til barn hvor de oppfordres til å gi til menigheten.  Det er ekstremt mye fokus på penger og det er mye fokus på skremselspropaganda. Jeg liker det ikke !

(Bilde fra nett)

Og det undrer meg hvorfor noen syns det er greit .

Hvorfor er det greit å ha en leder som tar pengene dine og som forteller deg hva du skal og ikke skal gjøre? Til og med hva du skal føle og ikke føle..

Å ha en mann som oppfører seg som han tror han er Gud selv, og som tilbes av så mange mennesker. Å se opp til en mann som er mangemillionær fordi medlemmene gir av sine penger. Om og om igjen.  Det er intervju med ei dame som ikke har noen ting fordi ho har gitt alle pengene sine til menigheten? Hvorfor reagerer de ikke på det ?

På Smiths venner sin hjemmeside så står det ; ”  Homofili blir altså omtalt som noe avskyelig og er derfor noe Smiths venner viser avstand fra.”  Og med så mange som  tusen mennesker så er det garantert mennesker med ulike legninger der, som da får beskjed om at de har synda. Det er så skremmende at barn vokser opp med de holdningene og det er ekstra skremmende for de barna det gjelder mest. Og det gjør meg så sint !

Fordi… Jeg tenker at det aller viktigste et menneske kan ha, er medmenneskelighet og kjærlighet og respekt for andre. Med det så kommer man langt. Og den respekten, den forsvinner når mennesker ikke får være seg selv, på grunn av hva andre mener og synser. Den medmenneskeligheten forsvinner, når  du krever penger for å gi din velsignelse. For å skremme de til dårlige tider, til helvete fordi de ikke gjør som en leder sier. Fordi de ikke betaler nok.

Medmenneskeligheten forsvinner når noen forteller deg at du ikke er bra nok.

Ingenting i meg sier at dette er greit. Og det undrer meg hvordan noen kan leve greit med dette. Har vi et så stort behov for tilhørighet at vi nesten er villig til å gjøre hva som helst ? Er vi villig til å se så ned på andre mennesker som en leder sier lever feil, for å ha en tilhørighet ? Veier det ene opp for det andre?

Jeg vet ikke og jeg skjønner ikke helt. Jeg forstår at vi tror ulikt , og det er helt greit, men hva er tro- og hva er hjernevasking?

Og hvor forsvinner respekten for alle mennesker ?

6 kommentarer
    1. Jeg har aldri forstått hvordan folk kan være med på dette. Tenk på Visjon Norge med Jan Hanvold. Det dreier seg bare om penger. Det er ofte de svakeste av oss som gir mye. Det som blir sakt holder ikke mål, og etter min mening bare tull.

      1. Tusen takk 🙂 Ja det fascinerer meg det her og jeg syns det er skummelt at noen få mennesker har så mye makt over andre.

    2. Noen i Smiths venner mistet sin sønn en gang i tiden. Han var homofil og begikk selvmord, fordi han ikke våget å stå opp for seg og den unge mannen han elsket…”alle” visste om legningen hans, – unntatt hans egen familie.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg