Våkne opp folkens!

Statens sentralbyrå har for første gang gjort en nasjonal spørreundersøkelse om skeives livskvalitet og hvordan de har det. Det er dessverre ikke overraskende, men trist lesing.

Det betyr omlag 350 000 mennesker. Det står også at det er en del flere skeive unge enn voksne og eldre, så tenker vi på de som ikke har stått fram- så er nok tallet betydelig høyere.

Rapporten i sin helhet kan du lese her.

Det er vondt å  lese, for å være tilfreds i livet- med seg selv, og med andre, er så viktig for å ha det bra. For å ha en god livskvalitet. Og samfunnet gjør at det fortsatt er utrolig vanskelig for homofile, lesbiske og transpersoner. Og det gjør meg så sint.

Det gjør meg så sint at unge mennesker som bare er glad i noen, ikke skal få lov til å være den de er , og være stolt av det. Det gjør meg så sint at den rapporten her , dessverre ikke er noe folk flest vil bry seg om.

Det gjør meg sint at noen tror at det er et valg, at noen tror det er en sykdom og at det er kriminelt. Det gjør meg sint at mennesker som Ole Steen i Partiet de kristne,  mener at skeive er en trussel mot samfunnet og at barna seksualiseres ved å lære om  kjærlighet.

Det gjør meg sint at Den nordiske motstandsbevegelsen, med utdanning innen Livets harde skole, skal få lov til å skremme ungdom fra å være den de er. Å være homofil er da ingenting som skader noen andre. Vi lever i 2021 og det er skremmende at mennesker ikke er mer opplyste enn det. Det er skremmende at verden går bakover, og at unge skeive er mer redde enn voksne også. Det burde vært omvendt. Vi burde gått forover, ikke bakover.

Vi burde sagt NEI til homoterapi, vi burde stått opp for hverandre- som mennesker. Det er bare det vi er alle sammen, og vi er født forskjellig. Det er vel for pokker samme faen om du elsker en mann eller dame ? Det burde ikke ha noen ting å si. Det HAR ingenting å si.

Det er bare kjærlighet.

Jeg får lyst til å skrike høyt av frustrasjon, og kjenner nesten at håret gråner mer mens jeg skriver. Våkne opp folkens. Vi har ikke lov til å ikke bry oss om det her. Vi har ikke lov til å ikke bry oss over at mennesker sliter med å være seg selv, fordi så mange mener de vet best.

Så hvis jeg skal roe meg litt, så tenker jeg litt på hvordan vi kan få snudd dette. Hvordan kan vi som voksne enkeltpersoner være med å snu dette? Hva kan vi gjøre ?

Jo, vi kan prate med ungene våre. Vi kan fortelle dem at vi aksepterer dem som dem er, og elsker dem uansett. Vi kan fortelle dem at det er greit å være den man er, og elske den man elsker. Vi kan slå ned på hatytringer og netthets, og media kan bli flinkere til å sile ut i kommentarfelt og hva de publiserer. Ingen kan fikse alt, men alle kan gjøre noe. Sammen kan vi være ganske sterke, og vi kan ta vare på hverandre.

Når så mange mennesker, i Norge i dag, sliter med å være seg selv fordi de har en annen legning enn heterofil- så kan vi ikke la vær å bry oss.

Jeg håper ALLE leser rapporten fra SSB, og tenker over hvorfor det er sånn i dag. Det bør ikke være vanskeligere enn å respektere hverandre, stå opp for hverandre og akseptere at andre er ulike deg selv. Våg å si i fra- og våg å bry deg.

Det er INGEN sykdom , det er ikke kriminelt- det er ikke farlig eller smittsomt. Det er bare kjærlighet, og det er en menneskerett å elske hvem man vil. Og det skal holde i massevis å være den man er.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg