Ventetid på godt og vondt

Ventetiden er snart over. På godt og vondt for mange. Mange forventningsfulle barn som nesten teller timer til julaften, og mange som gruer seg for hvordan kvelden vil bli. Og flere som bare ser fram til at kalenderen skal bikke 2021…

Jula er en tid hvor det fine blir enda finere, og det såre og vonde – blir enda sårere. Hele julemåneden gir et stort skille på hvem som har det bra og ikke. Den gir et stort skille på ensomme og ikke ensomme. På fattig og på rik.

Mange barn gruer seg til foreldre som drikker, og en julekveld som aldri blir som de ønsker. Hvor ikke pakkene har så mye å si, fordi stemningen ikke er bra. Enda et år hvor de håper det blir bedre enn de forrige…

Jeg skulle ønske alle gleda seg. Jeg skulle ønske alle hadde et godt og varmt sted å være, med  gode folk rundt seg. Men sånn er det ikke, og i år er det kanskje enda flere ensomme enn ellers.

Kanskje vi de siste dagene før jul, kan gjøre en liten innsats for noen du vet trenger det ? Noen som er alene, noen du vet ikke er så glad i julen, eller noen som sliter litt ekstra i år. Det er så lite som skal til for å gjøre noen glad, og kanskje du kan være den varmen de trenger i år?

Det kan være så lite som et kort, en blomst eller bare en telefonsamtale. Det enkle er ofte det beste, og de små tingene kan varme så mye. De små tingene som viser at du betyr noe for noen, og noen ønsker du skal ha det bra.

Jula handler vel mest om å ta vare på hverandre?

Jeg vet hvor mye de små gledene har betydd for meg de månedene her som har vært ekstra tøffe. Det er den ekstra telefonsamtalen eller meldingen eller blomstene som har gjort så stor forskjell. Eller den genseren som jeg fikk i så glade farger som gjør meg i godt humør hver gang jeg bruker den.

Den samtalen hvor noen bare sier ; ” Hei- jeg er her, og jeg er glad i deg”.  Som ikke trenger å si alt for mye, men som bare viser med små ord at de er der.

Det har gjort en enorm forskjell det siste året her for min del, og jeg tenker at jeg skal gjøre det videre, og glede noen i dagene før jul <3 Noen jeg bryr meg om og er glad i.

Du trenger ikke ha stor lommebok og bøttevis av pakker for å glede noen. Veldig ofte så er det nettopp tanken som teller aller mest. Fordi det er ikke alltid de rundt vet at du tenker på dem. Så si det, vis det og ta den lille tiden det tar med en samtale.

Klemmer får vi ta igjen i 2021, men det er likevel så mye annet som varmer og gleder.

Gjør det lille ekstra for noen, det er verdt det <3

1 kommentar
    1. Ja, kanskje man skulle prøve å glede noen litt helt inn mot jula, med noen småting. Jeg og søsteren min var innom noen gamle naboer, der mamma bodde og vi vokste opp, og leverte blomster. De ble veldig glad 🙂 Så flott genseren din var <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg