Vi må leve med trusselen

i går kom årets trusselvurdering fra PST hvor de gir en redegjørelse for trusselbildet Norge står ovenfor i 2023. Den viser at skeive er en del av trusselbildet også i 2023.

Er dette en trussel vi må lære oss å leve med? Rapporten kan du lese her.

Det er mye etter terrorangrepet på London i sommer som skremmer oss. Og det at det er i mediabildet hele tiden, gjør at vi får en konstant påminnelse om at vi er ekstra utsatt. Utsatt fordi vi bare er oss selv.

Hva kan vi gjøre med dette? Hvordan kan vi gjøre Norge så trygt som mulig, og fremme aksept og toleranse av skeive?

Jeg tror vi må være synlig. Både skeive og heterofile må være synlig i sine meninger. Vise at vi ønsker å ha et samfunn som er inkluderende og trygt. Ikke et samfunn hvor man kan risikere å bli skutt fordi man er seg selv. Stille opp for hverandre, og bry oss om hverandre. Som mennesker.

Mange syns det er mye fokus på skeive i dag. Når vi satt opp regnbuebenken utenfor BraNok så tok det nøyaktig fem min før første forbipasserende kom å spurte om vi snart ikke hadde fått nok plass i verden, og at det var på tide å gi oss. Etterfulgt av at vedkommende ringte kommunen for å prøve å få vekk benken. En benk som kun viser et mangfold, og mangfoldet er oss alle.

Det er så trist at mange har så mye hat mot hverandre. Det er trist at noen syns jeg er så annerledes- jeg er jo ikke det. Jeg er helt vanlig, og bare meg selv. Og mine følelser er de samme som andre sine. Jeg skjønner ikke frykten, og jeg skjønner ikke greia.

Jeg tenker mye på terrorangrepet- der sønn min var. Jeg tenker på det når jeg hører lyder som minner om skudd, jeg tenkte på det i helga når vi hadde fest med regnbueflagget hengende på utsiden. Det slår meg ofte at jeg har blitt mer redd, og jeg tror det er en grunn til at flere velger å ikke komme på sosiale skeive kvelder. Jeg tror det er så mye mer frykt enn mange sier.

Vi må leve- jeg må leve. Som vi er. Man kan skremme mennesker til mye, men det går ikke å skremme vekk hvem vi er.

Og mangfoldet som regnbueflagget viser, det er ikke kun for de av oss som er skeive- det er for oss alle.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg